Jak i gdzie diagnozować zaburzenia koncentracji uwagi – przewodnik krok po kroku

  • Wiele razy spotkałem się z sytuacją, że rodzic nie wiedział, że zaburzenia koncentracji uwagi można diagnozować.

 

  • Wiele razy spotkałem się z sytuacją, że rodzic chciał dowiedzieć się, czy jego dziecko ma problem z koncentracją uwagi, ale nie wiedział gdzie i do kogo zgłosić się po pomoc.

 

Jeśli któraś z powyższych sytuacji dotyczy Ciebie – koniecznie przeczytaj ten artykuł.

 


Zaburzenia koncentracji uwagi (ADD) to zjawisko występujące u coraz większej liczby dzieci, młodzieży, ale również dorosłych. Cechą charakterystyczną jest brak umiejętności lub bardzo duża trudność w utrzymania skupienia podczas myślenia lub działania (o tym jak rozpoznawać zaburzenia koncentracji uwagi przeczytasz w tym artykule: Jak rozpoznać zaburzenia koncentracji uwagi u dziecka – 7 objawów.

Bardzo często jest tak, że orientujemy się, że coś nas niepokoi. Albo dziecko ciągle o czymś zapomina, albo sprawia wrażenie, że nie słyszy tego, co się do niego mówi, albo jest bardzo chaotyczne i niezorganizowane. To tylko kilka przykładów. Lista jest długa.

Zaburzenia koncentracji uwagi to nie to samo, co zaburzenia hiperkinetyczne, czyli nadpobudliwość psychoruchowa (potocznie ADHD). Może być też tak, że dziecko, które jest bardzo spokojne, sprawiające wręcz wrażenie „nieobecnego” również ma zaburzenia koncentracji uwagi.

Chcemy mu pomóc. Ale często nie wiemy jak. Dlatego przygotowałem dla Was przewodnik jak i gdzie szukać pomocy.


KROK 1

Idź z dzieckiem do lekarza rodzinnego, lekarza pediatry lub innego lekarza specjalisty. Opowiedz dokładnie co Cię niepokoi w rozwoju twojego Dziecka. Powiedz, że chcesz udać się z dzieckiem na diagnozę do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Lekarz wypełnia zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka, które jest niezbędne do tego, aby przejść do kolejnego kroku.

KROK 2

Zgłoś dziecko na diagnozę do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Jeśli chcemy za darmo, idziemy do publicznej placówki (w tym przypadku obowiązuje rejonizacja – każde przedszkole lub szkoła muszą być pod opieką wybranej Poradni. A więc trzeba dowiedzieć się, której konkretnie, żeby otrzymać tam pomoc).

Można udać się też do Niepublicznej Poradni (wtedy rejonizacja nie ma żadnego znaczenia). Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy. W Publicznej Poradni nic nie płacimy, ale (zazwyczaj) trzeba czekać (czasem nawet kilka miesięcy). W Niepublicznej termin można ustalić bardzo szybko (ok. 2 tygodnie od zgłoszenia), ale trzeba zapłacić.

Która opcja lepsza? Cóż… Nie można nikomu żadnej narzucić. Jednak z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że każdy tydzień odwlekania w czasie to duża strata dla dziecka. Widzę, że coraz więcej rodziców decyduje się na szybką diagnozę za którą trzeba płacić, ale dzięki temu mogą od razu przejść do działania. Pamiętajcie, że w przypadku małych dzieci każdy miesiąc jest na wagę złota.

U dzieci w wieku 0-7 lat można ubiegać się o terapię Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka (więcej w tym linku http://poradniaalter.pl/wczesne-wspomaganie-rozwoju-wwr/)

Terapia jest całkowicie BEZPŁATNA (również w Poradni ALTER). Dlatego polecam rodzicom jak najszybsze przeprowadzenie i uzyskanie wyników diagnozy, żeby dziecko miało możliwość jak najdłużej uczestniczyć w darmowej terapii. Z ekonomicznego punktu widzenia lepiej jest zapłacić za diagnozę i mieć możliwość przystąpienia do terapii np. 3 miesiące wcześniej niż czekać na dłuższy termin.

 

JEŚLI DECYDUJESZ SIĘ NA PŁATNĄ DIAGNOZĘ W NIEPUBLICZNEJ PLACÓWCE, WYNIKI NALEŻY DOSTARCZYĆ DO PUBLICZNEJ PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PONIEWAŻ TYLKO PUBLICZNE PLACÓWKI MAJĄ PRAWO DO PRZYZNAWANIA DZIECKU OPINII O POTRZEBIE WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU.

 

KROK 3

Udaj się z dzieckiem na diagnozę psychologiczno-pedagogiczną. Są to 2 odrębne spotkania, każde z nich trwa od 1,5-2 godziny. Psycholog przeprowadza rozmowę z rodzicami na podstawie której uzyskuje wiele ważnych informacji o dziecku (dlatego uczulam na to, żeby udzielać prawdziwych i dokładnych odpowiedzi), ocenia potencjał intelektualny (test inteligencji) oraz to jak dziecko radzi sobie z emocjami. Pedagog sprawdza jak dziecko radzi sobie przy wykonywaniu różnych zadań, zwracając szczególną uwagę na koncentrację, pamięć, uwagę, spostrzeganie, myślenie. Do przeprowadzenia diagnozy używa się standaryzowanych testów (czyli takich, które są sprawdzone i dopuszczone do użytku oraz pozwalają na uzyskanie maksymalnie rzetelnych wyników).

 

KROK 4

W wyznaczonym czasie zgłoś się po odbiór wyników diagnozy – w tym dokumencie znajdziesz wszystkie wnioski z przeprowadzonych badań, oraz wskazania do dalszego działania. Zazwyczaj jest tak, że dziecko zostaje objęte pomocą terapeutyczną, która może być realizowana w przedszkolu, szkole (pod warunkiem, że są tam zatrudnieni specjaliści posiadający uprawnienia do prowadzenia terapii), albo w dowolnej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

W Poradni ALTER udzielamy takiej pomocy bezpłatnie dzieciom do 7 roku życia w ramach Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka (więcej informacji tutaj: http://poradniaalter.pl/wczesne-wspomaganie-rozwoju-wwr/).

Żeby tak się stało należy dostarczyć do nas opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, którą wydaje Publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna.

Czytaj także:

 

Autor: Szczepan Cieślak,

pedagog specjalny, zawodowy muzyk, muzykoterapeuta, trener EEG-Biofeedback, terapeuta Poradni Alter, obecnie w trakcie całościowego 4-letniego kursu psychoterapii atestowanego przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne.

Skontaktuj się z nami!