Logopedo, fizjoterapeuto (!) obserwujesz niepokojące tendencje lub wadę zgryzu u swojego pacjenta? Zastanawiasz się jaki ma to wpływ na waszą terapię? A może rozważasz, co ma wpływ na taką anatomię Twojego pacjenta? Odsyłasz pacjenta do sprawdzonego specalisty- to świetnie, ale może mógłbyś zrobić coś jeszcze? Otóż tak. Holistyczne podejście, świadomość konieczności współpracy, zależności między ćwiczeniami, znajomość aspektów fizjologicznych i odpowiednia metodyka- są źródłem efektywnej terapii.
Poznaj najczęstsze sytuacje wpływające na rozwój wady zgryzu:
- pozycja miednicy,
- zaburzenia napięcia mięśniowego,
- brak pionizacji języka,
- nieprawidłowy tor oddechowy,
- niewłaściwe połykanie/ żucie,
- próchnica,
- błędne nawyki (ssanie kciuka itp.)
- i inne.
Poznaj i wypróbuj poniższe ćwiczenia logopedyczne wspomagające zapobieganie wad zgryzu i/lub korektę danej wady zgryzu:
- Ćwiczenia oddechowe– wąchanie kwiatuszków; chusteczkę higieniczną trzymamy równolegle do twarzy dziecka i prosimy by oddychało nosem tak, by wywołać ruch chusteczki.
- Ćwiczenia pionizacji języka i prawidłowego sposobu połykania (oczekujemy po 2-3 .r.ż.)– smarowanie podniebienia dziecka np. miodem, z prośbą, aby dziecko dokleiło do podniebienia całą masę języka; przed każdym posiłkiem wielokrotnie powtarzamy [ń]
- Ćwiczenia z terapii miofunkcjonalnej dla przodozgryzu– wysuwanie żuchwy przed górne siekacze (lub najdalej jak to możliwe), dmuchanie z wysuniętą żuchwą do przodu na piórko umieszczone na wysokości nosa
- Ćwiczenia z terapii miofunkcjonalnej dla tyłozgryzu– zagryzanie górnymi siekaczami dolnej wargi
Pracy z wykorzystaniem powyższych metod, a także wiedzy z zakresu: anatomii, fizjologii, diagnostyki i terapii, nauczysz się na naszych szkoleniach:
- Ortodoncja w spotkaniu z logopedią http://poradniaalter.pl/ortodoncja-spotkaniu-logopedia-czyli-kompleksowo-diagnozowac-oraz-leczyc-wady-zgryzu-wymowy/
- Elastyczny taping w logopedii http://poradniaalter.pl/elastyczny-terapeutyczny-taping-logopediineurologopedii-podejscie-esther-de-ru/
Autor: Sandra Daniluk-Nowak,
Neurologopeda specjalizujący się w karmieniu terapeutycznym i usprawnianiu aparatu artykulacyjnego u osób z dysfunkcjami OUN, prowadząca warsztaty dla rodziców i terapeutów, nauczyciel polonista, terapeuta ręki, koordynator ds. szkoleń w ALTER