Dogoterapia to naturalna forma aktywizowania osób poprzez udział odpowiednio przeszkolonego psa w celu wspomagania procesu przywracania pacjentom pełnej lub możliwej do osiągnięcia sprawności fizycznej i psychicznej.
Przeszkolony pies przyjaciel wspomaga terapeutę w wieloprofilowym usprawnianiu dzieci i dorosłych, a także pomaga osobom starszym czy zagubionym w zachowaniu lub wręcz nawiązaniu kontaktów ze światem zewnętrznym.
Udział w zajęciach z dogoterapii:
- jest dobrym źródłem rozwoju dla osób z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem i zespołem Aspergera, zaburzeniami rozwoju mowy oraz trudnościami w funkcjonowaniu psychicznym,
- przynosi radość i wywołuje uśmiech,
- umożliwia nawiązywanie i rozwijanie kontaktów społecznych oraz poprawia komunikację,
- pozwala „oderwać się” od trudności dnia codziennego,
- stymuluje ruch i aktywność,
- kształtuje samodzielność i odpowiedzialność,
- niweluje napięcie mięśniowe,
- daje możliwość okazania uczuć i pozwala odreagować złe emocje,
- wytwarza swoistą więź: człowiek – zwierzę,
- podwyższa pewność siebie, nadaje życiu sens,
- pomaga zdobyć nowych przyjaciół,
- ułatwia przejść przez samotność, chorobę i depresję,
- rozwija funkcje poznawcze, koncentrację uwagi, orientację przestrzenną
- uczy samoakceptacji i buduje poczucie własnej wartości.
Poprzez kontakt z psem dzieci doskonalą swoje umiejętności społeczne, kształtują wrażliwość. W momencie, gdy w zajęciach uczestniczy pies, dzieci dłużej i chętniej ćwiczą, a wykonywanie zadań wywołuje wiele radości. Pies potrafi skoncentrować na sobie uwagę, zachęcić do zabawy, uatrakcyjnić długotrwałe zajęcia, przełamać lęk przed kontaktem ze światem zewnętrznym. Dogoterapia jest również stosowana w pracy z osobami dorosłymi i starszymi.
Psy zaangażowane w zajęcia to labrador – Lord, Maks i Roxa – posiadają aktualne informacje o stanie zdrowia /odnawiane co 3 miesiące/. Były przygotowywany do pracy terapeutycznej poprzez udział w szkoleniu prowadzonym przez Śląskie Centrum Kynologiczne PRESTOR. Ukończyły Kurs Kynoterapeutyczny I stopnia. Wyróżnia je łagodny i radosny charakter oraz zrównoważona psychika. Wykazują się cierpliwością. Chętnie współpracują z dziećmi.
Organizacja zajęć
Przebieg zajęć jest dostosowany do potrzeb rozwojowych i możliwości uczestników. Każde spotkanie ma stałe punkty:
- powitanie,
- przypomnienie zasad pracy z psem
- ćwiczenia kontaktowe z psem
- zajęcia edukacyjne lub terapeutyczne z wykorzystaniem maskotek i innych pomocy dydaktycznych,
- podsumowanie i powtórzenie,
- pożegnanie.
Wszelkie informacje na temat terminów zajęć dostępne w sekretariacie poradni.