Zabawy w domu#3 – Sekwencje

Kochani!

Pokazujemy Wam dzisiaj koleją porcję zabaw, które chcemy zatytułować

„Kreatywne sekwencje”


Co to są sekwencje? Jest to powtarzanie jakiegoś wzoru poprzez jego ponowne ułożenie.

Przykład: Dziecko ma na stole kilka obrazków, na których są: psy, koty, kury (WAŻNE, ŻEBY ZWIERZĄTKA WYGLĄDAŁY TAK SAMO TZN. TAKI SAM PIES, TAKI SAM KOT, TAKA SAMA KURA ITP.)

  • Układamy przed dzieckiem wzór: pies-kot-kura.
  • Zadaniem dziecka jest go powtórzyć: pies-kot-kura pies-kot-kura pies-kot-kura pies-kot-kura.

Czego uczą sekwencje?

Wielu rzeczy. Przede wszystkim jest to wprowadzenia do myślenia logicznego, matematycznego i analitycznego. W każdym przedszkolu sekwencje są ćwiczone przez nauczycieli. Ale my chcemy Wam dzisiaj pokazać kilka kreatywnych sposób jak pobawić się z dzieckiem sekwencjami nie wychodząc z domu!


Na początek kilka wskazówek:

  1. sekwencje układamy w jednym rzędzie, tak jakby wszystko znajdowało się na jednej linii.
  2. małe dzieci (2 latki) możemy dopiero zacząć uczyć układania wzorów złożony z MAKSYMALNIE 2 elementów (np. pies-kot). NIE WYMAGAMY SAMODZIELNEGO UŁOŻENIA SEKWENCJI PRZEZ 2-LATKA. Za to pokazujemy mu wzór i podpowiadamy, co i gdzie należy ułożyć.
  3. dzieci 3-4 letnie tworzą sekwencję najpierw z 2 potem z 3 a na końcu a 4 elementów. Zaczynamy od najprostszej możliwości, kiedy widzimy, że dziecko daje sobie radę, możemy zwiększyć poziom trudności.
  4. Dzieci 5-6 letnie mogą tworzyć sekwencję z większej ilości elementów, jeśli potrafią ułożyć 3-4 elementy.

SEKWENCYJNA BAJKA DLA PUBLICZNOŚCI

  • Opowiadamy dziecku historię: „Wiesz, że Twoje zabawki powiedziały mi dzisiaj, że chciałby posłuchać bajki? Zabierzmy kilka z nich i przeczytajmy im Twoją ulubioną bajkę”
  • Następnie zabieramy 3 maskotki, 3 klocki, 3 lalki/samochody i układamy w następującej kolejności:

Maskotka-klocek-lalka/samochód

  • Po ułożeniu sekwencji czytamy bajkę, a więc uczymy dodatkowo dziecko umiejętności słuchania, oraz postawy „Zrobiłem coś dobrego i przyjemnego dla innych”

A co jeśli dziecko nie będzie chciało ułożyć takiej sekwencji tylko posadzić wszystkie zabawki w tych samych grupach – to świetnie, bo wtedy ćwiczymy z nim tworzenie zbiorów i kategorii! 😉


SEKWENCYJNA SAŁATKA OWOCOWA

  • Na małych talerzykach ułożone są pokrojone owoce np. banan, jabłko, kiwi, pomarańcza. Układamy talerzyki jeden obok drugiego, a następnie wrzucamy owoce po kolei.

Żeby uniknąć znudzenia proponuję, co jakiś czas zmienić kolejność np.

  • Banan-jabłko-kiwi-pomarańcza
  • Jabłko-pomarańcza-kiwi-banan itp.

Zabawa jest nie tylko atrakcyjna, ale również… SMACZNA!


SEKWENCYJNE… PRANIE!

  • W koszu na ubrania do prania jest już pełno. Czas więc wszystko wrzucić do pralki! A gdyby to zrobić zgodnie z jakimś wzorem? Narysuj dziecku na kartce, w jakiej kolejności ma wrzucać ubrania do pralki np.

Koszulka-spodnie-bielizna-skarpetki itp.

Zobaczcie jak proste domowe czynności mogą przerodzić się w rewelacyjną zabawę!!!


SEKWENCYJNY PORTFEL

Czy można nauczyć przedszkolaka znajomości i rozróżniania pieniędzy? Oczywiście, że tak. A można zrobić to poprzez sekwencje? Z pewnością będzie jeszcze ciekawiej!

  • Układamy przed dzieckiem kilka monet, z których następnie tworzymy sekwencje. Można zrobić to w taki sposób, aby uczyć, który pieniądz ma większą wartość np.:

1 grosz – 2 grosze – 5 groszy

1 złoty – 2 złote – 5 złotych – 10 złotych

1 grosz – 5 groszy – 1 złoty – 5 złotych – 10 złotych


SEKWENCJE KOLORÓW

Chcesz nauczyć dziecko znajomości i rozróżniania kolorów? Świetnie! Dodaj do tego myślenie sekwencyjne! Wystarczy wyciąć z bloku kolorowego kółka i poprosić, aby dziecko ułożyło wybrany wzór np.:

Czerwony-niebieski

Żółty-zielony-fioletowy

Niebieski-zielony-czerwony-niebieski-żółty

Ilość konfiguracji jest nieograniczona. Jeśli widzisz, że dziecko sobie radzi coraz lepiej – zwiększ ilość kolorów.


SEKWENCYJNE KSZTAŁTY

A gdyby tak z tego samego bloku kolorowego wyciąć koło, kwadrat, trójkąt i prostokąt? Dzięki temu nauczymy dziecko kształtów oraz kolorów od razu!

Przykładowy wzór:

Niebieski kwadrat – żółty trójkąt – czerwone koło – zielony prostokąt.

Podczas układania przez dziecko sekwencji pytamy się i opowiadamy, jaki to kształt i jaki ma on kolor.


 SEKWENCYJNE KANAPKI

  • Wiesz jak najlepiej nauczyć dziecko samodzielnego robienia kanapek? Sekwencjami!
  • Wcześniej, przygotuj mu wszystkie produkty ułożone w takiej kolejności, w jakiej ma ich użyć np.:

Kawałek chleba-masło-wędlina-ser

Kawałek chleba-sałata-ogórek-pomidor

Jeśli poprosisz dziecko, żeby zrobiło kolację dla kilku osób, zgodnie z zaplanowanym wzorem, nauczysz go sekwencyjnego myślenia!


SEKWENCYJNY KOGEL-MOGEL

Widzisz, że Twoje dziecko coraz lepiej radzi sobie z sekwencjami? Proste sekwencje nie sprawiają już mu trudności? Świetnie! Czas na kogel-mogel, a więc bardziej zaawansowany poziom. Połącz teraz niektóre z powyższych ćwiczeń w jedno tak, aby dziecko nie poruszało się w obrębie jednej kategorii np.

Pies- 1 grosz – maskotka – zielony kwadrat.

I poproś, aby Twoje dziecko stworzyło z tego sekwencję.

Dzięki temu zacznie ono dostrzegać, że sekwencję można zrobić wszędzie i ze wszystkiego.

 

Zabawy są atrakcyjne, i prawie nic nie kosztują!

Opracowanie: Szczepan Cieślak

pedagog specjalny, zawodowy muzyk, muzykoterapeuta, trener EEG-Biofeedback, terapeuta Poradni Alter, obecnie w trakcie całościowego 4-letniego kursu psychoterapii atestowanego przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne.