Jak skutecznie zniszczyć komunikację w związku?

KOMUNIKACJA TO SZTUKA

A z komunikacją wiąże się mówienie o emocjach. I nie jest ono łatwe. Jako dorośli, jesteśmy tego bardzo świadomi. Każdy z nas wie, ile kosztuje nas, żeby powiedzieć to, co „leży nam na sercu”.

Kiedy jesteśmy w związku to dopiero wyzwanie! Możemy wypracować styl, w którym komunikujemy się i wyrażamy to, co czujemy.  Możemy również to skutecznie zniszczyć i spowodować, że będziemy coraz bardziej zamykać się na drugą osobę.

Jeśli chodzi o tę druga opcję, to poniżej bogata lista takich reakcji.


USTALMY, ŻE MAMY DO CZYNIENIA Z TAKĄ SYTUACJĄ: PARTNER/PARTNERKA WRACA Z PRACY BARDZO ZDENERWOWANY/A, PONIEWAŻ PRZEŁOŻONY POWIEDZIAŁ, ŻE OSIĄGA ZBYT SŁABE WYNIKI (POMIMO DUŻEGO NAKŁADU PRACY)

Jakie reakcje NIE POWINNY mieć miejsca?

Zaprzeczanie uczuciom: „Przecież szef powiedział tylko że masz trochę gorsze wyniki. Czy od razu musisz się tak bardzo się denerwować?”

Ignorancja: „Weź już przestań, sam mam w pracy tyle problemów, że nie mam czasu zajmować się twoimi.”/ „Są większe problemy…”

Odbijanie pałeczki: „No to pewnie za mało się starasz, skoro szef tak powiedział”

Generalizacja: „Ty ciągle masz jakieś problemy! A to ktoś Ci coś przykrego powie, a to jesteś zmęczony/a, a to masz za dużo pracy… Ciągle coś…”

Pogarszanie sytuacji: „Aha, i teraz będziesz chodził/a cały dzień wściekły/a, bo Ci szef powiedział, że masz słabe wyniki. Wiesz co? Jak już się powściekasz i stwierdzisz, że znowu przesadzasz to daj znać”

Macho: ”Prawdziwy mężczyzna zachowuje spokój”/ „Bądź mężczyzną”/ „Nie maż się”/ „Złość piękności szkodzi”/ „Jak tak będziesz się o wszystko złościć, to chyba przemyślę, czy dalej chcę z Tobą być”/ „Ale z Ciebie księżniczka”

Odpowiedź filozoficzna: „Czasem tak w życiu bywa… Nie zawsze jesteśmy najlepsi i nie zawsze możemy osiągać maksimum swoich możliwości. Jeszcze wiele razy coś takiego Cię spotka”

Kiepski doradca: „Przestań się wkurzać i weź się w garść. Co Ci da ta złość? Pójdziesz jutro do pracy i dasz z siebie wszystko”

Zadawanie pytań: „A może szef chciał Cię w ten sposób zmobilizować do tego, żebyś był/a bardziej skuteczny/a? Może się wkurzył widząc, że się trochę obijasz? Albo chciał Ci jakoś pomóc, tylko niezbyt trafnie dobrał słowa?”

Porównywanie z innymi: „A inni pracownicy sobie radzą, bo nigdy nie mówiłeś/aś, że szef na nich narzeka.”/ „U mnie w pracy wszyscy starają się być sumienni”

Ucieczka od uczuć: „Dobra, daj już spokój!”

Nadopiekuńczy partner/partnerka: „Następny razem przyjdź do szefa i powiedz, że nie radzisz sobie z jakimś zadaniem. Wtedy on zobaczy, że bardzo Ci na tym zależy i nie chcesz olewać tematu i jeszcze dobrze na tym wyjdziesz”

Bokserskie rady: „Trzeba było mu wygarnąć jego błędy! Przecież on też wiele rzeczy zawala”.

Bagatelizowanie problemu: „No i co z tego, że szef powiedział Ci, że masz słabe wyniki? Naprawdę to nie takie straszne. Jakby Cię zwolnił to co innego…”

Mój ból jest większy niż twój: „Wiesz co, jakbyś przyszedł/przyszła do mnie do pracy to cieszyłbyś/cieszyłabyś się gdyby szef powiedział Ci, że osiągasz słabe wyniki. U mnie to są takie jazdy że po tygodniu byś się zwolnił/a…”

Poniżanie: „Jak jesteś taki/a, że nie potrafisz się obronić, to co ja mam Ci powiedzieć?”/ „Naprawdę nie potrafisz ogarnąć prostego tematu, gdzie masz tylko jeden cel – osiągnąć dobre wyniki?”

Obrona szef: „Postaw się w sytuacji szefa. On też ma stres, bo ma nad sobą prezesa i też jest rozliczany z tych wszystkich wyników. Więc zamiast się wkurzać to bierz się bardziej za pracę bo gdybym ja był/a na jego miejscu to postąpiłbym/postąpiłabym tak samo”

Litość: ”O nie….. Kochanie to straszne… Nikt nie powinien tak do Ciebie mówić, a już na pewno nie twój szef!”

Amatorska psychoanaliza: „Ale jeśli mam być szczery/a to ostatnimi czasy zauważyłem/am, że w domu też się jakoś mniej angażujesz. Może to ma związek z twoim samopoczuciem, albo może coś się dzieje o czym nie chcesz mi powiedzieć? Ogólnie to jakiś nie mogę Cię ostatnio rozgryźć i widzę, że w pracy mają z Tobą podobnie.  ”.

Zostawmy już tą listę.


 PRAWIDŁOWA REKACJA? JEST TYLKO JEDNA

EMPATYCZNY PARTNER/PARTNERKA: „Jest Ci przykro i jesteś wściekły/a, że szef twierdzi, że osiągasz słabe wyniki, choć oboje dobrze wiemy, że przykładasz się do pracy, i podchodzisz do tego poważnie.”

Taka reakcja daje informację: Mój Partner/moja Partnerka wie i rozumie, co czuję.

Dzięki temu wie, że jego uczucia są normalne i akceptowane.

A teraz postaw się w analogicznej sytuacji i odpowiedz sobie, która z powyższych opcji sprawiła, że poczułeś/aś się zrozumiana i napięcie opadło.

Trudności z komnuniacją rozwiązuje się m.in. poprzez terapię par. Kliknij tutaj i przeczytaj o tym więcej.


 

Skontaktuj się z nami!

Opublikowane 04.08.2020 r.