Kiedy przeprowadzić diagnozę SI?

RODZICU!
 Jeśli zauważysz te lub podobne zachowania u swojego dziecka warto zgłosić się, aby przeprowadzić diagnozę integracji sensorycznej.


DOTYK

Unikanie dotykania i bycia dotykanym przez przedmioty i ludzi; unikanie ubrudzenia się; nieświadomość ubrudzenia się; nadwrażliwość na bodźce w okolicach głowy; kłopot z przetwarzaniem wrażeń związanych z bólem i temperaturą; unikanie chodzenia boso po różnych powierzchniach; chodzenie na palcach; dyskomfort podczas noszenia wybranych ubrań (szwy, metki, materiały) itp.

RÓWNOWAGA/UKŁAD PRZEDSIONKOWY

Niechęć do bycia w ruchu; niechęć do poruszenia przez kogoś z zaskoczenia; brak świadomości o zagrożeniach, upadkach; strach przed upadkiem lub utratą równowagi; łatwość w utracie równowagi podczas chodzenia; potykanie się o „powietrze”; ciągłe huśtanie się; choroba lokomocyjna; trudność z wchodzeniem/schodzeniem ze schodów; trudność z usiedzeniem w miejscu; itp.

WZROK

Podekscytowanie, gdy w polu widzenia pojawia się zbyt dużo elementów; zasłanianie oczu; słaby kontakt wzrokowy; nadmierna/słaba reakcja na jasne światło; słaba reakcja na zbliżające się przedmioty (np. przeszkody); stymulowanie wzroku przez błyszczące lub poruszające się przedmioty; brak rozróżniania podobieństw/różnic na obrazkach; trudność w śledzeniu wzrokiem za przedmiotami, przepisywaniem z tablicy; itp…

SŁUCH

Zasłanianie uszu; narzekanie na hałas, który nie przeszkadza innym (np. odkurzacz); ignorowanie zwyczajnych dźwięków; lubienie głośnych dźwięków, hałasu, ruchliwych miejsc; głośne mówienie; trudność z rozróżnianiem podobnych dźwięków; brak umiejętności skupienia uwagi podczas panującego gwaru; potrzeba powtarzania i pokazywania poleceń; itp.

POWONIENIE/SMAK

Niechęć do zapachów, których inni nie zauważają; niezauważanie nieprzyjemnych zapachów czy zapachów posiłków; poszukiwanie silnych zapachów; wąchanie wszystkiego; nieumiejętność rozróżniania zapachów; brak tolerancji na niektóre konsystencje pokarmów; jedzenie ostro przyprawionych pokarmów bez reakcji; lizanie lub smakowanie niejadalnych przedmiotów; preferowanie ostrych/gorących pokarmów; nierozróżnianie czy jedzenie jest słone/słodkie/ostre; wybieranie pokarmów w oparciu o wygląd; itp.

UKŁAD PROPRIOCEPTYWNY

Unikanie działań, które prowokują stawianie oporu sile grawitacji (np. skakanie na jednej lub dwóch nogach, bieganie, czołganie się); niskie napięcie mięśniowe; celowe obijanie się o przedmioty i osoby lub skakanie z wysokości; tupanie lub powłóczenie nogami; kopanie piętami o krzesło podczas siedzenia; uderzanie głową; obgryzanie paznokci; ssanie kciuka; tendencja do mocnego zawiązywania sznurowadeł; rzucie kołnierzyka, mankietu i innych przedmiotów; trudność z planowaniem i wykonaniem ruchu; trudność z samodzielnym ubieraniem się;
itd…



W NPPP Alter w Chorzowie diagnozy SI przeprowadzają:
 
mgr Klaudia Misterkiewicz
pedagog specjalny, terapeuta Integracji Sensorycznej

Wykształcenie:

Uniwersytet Śląski, Pedagogika Specjalna, Pedagogika wczesnoszkolna i wychowanie przedszkolne,

Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej – Diagnoza i terapia Integracji Sensorycznej,


Zakres pracy w Poradni Alter :

diagnoza i terapia Integracji Sensorycznej,

Tworzenie diet sensorycznych,

Terapia pedagogiczna,

Terapia ręki,

Praca z dziećmi ze spektrum autyzmu, niepełnosprawnością intelektualną oraz innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju,

Zajęcia z Sensoplastyki, Jogi kreatywnej dla dzieci.


 

 

mgr Karolina Daros

fizjoterapeuta, terapeuta SI


Wykształcenie:

Akademia Wychowania Fizycznego im J. Kukuczki w Katowicach, Wydział Fizjoterapii, kierunek Fizjoterapia

Instytut Studiów Podyplomowych w Tychach we współpracy z Wyższą Szkołą Humanistyczno-Ekonomiczną w Brzegu, kierunek Integracja Sensoryczna.


Zakres pracy terapeuty w Poradni Alter:

diagnoza i terapia zaburzeń neurorozwojowych i całościowych zaburzeń rozwoju,

diagnoza i terapia zaburzeń integracji sensorycznej,

diagnoza i terapia wad postawy.


Dodatkowe kursy, szkolenia i seminaria:

Trojpłaszczyznowa manualna terapia wad stóp na podstawach neurofizjologicznych wg Barbary Zukunft-Huber;

Diagnoza i terapia neurorozwojowa niemowląt i dzieci z zaburzeniami neurologicznymi;

Neurorozwojowa diagnostyka i terapia dzieci;

Neurorozwojowa diagnoza i terapia dzieci z łagodnymi zaburzeniami sensorycznymi i posturalno-motorycznymi;

Neurorozwojowa diagnoza i terapia dzieci z asymetrią posturalną o zróżnicowanym podłożu etiologicznym(kręcz szyi, plagiocephalia, kraniosynostoza).


mgr Judyta Pietras

fizjoterapeuta, terapeuta SI


Wykształcenie:

Absolwentka fizjoterapii na Uniwersytecie im. Jana Kochanowskiego w Kielcach Wydział Nauk o Zdrowiu profil praktyczny w obszarze nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej


W Alter zajmuje się diagnozą i terapią zaburzeń integracji sensorycznej, pracą z dziećmi z całościowymi zaburzeniami rozwoju, rehabilitacją wad postawy.


Ukończyła kursy z zakresu: Diagnoza i terapia Integracji Sensorycznej Kurs I i II stopnia wg. J. Ayres; Kurs SensiBabyIntro „Wrażliwe niemowle a zaburzenia sensoryczne”; Kurs „Ocena modulacji sensorycznej”; Kurs doskonalący dla Specjalistów i Wykładowców zajmujących się diagnozowaniem zaburzeń przetwarzania sensorycznego; Terapia Manualna wg Typaldosa- Kurs FDM; , Kurs Kinesjology Tapingu Zgodny ze standardami K-Active Assotiation

 


 

Koszt: Diagnoza funkcji sensorycznych (SI) + opinia 500 zł

Zapisy telefoniczne pod numerem telefonu: 533 585 976 lub osobiście w sekretariacie poradni w godzinach od 09:00 do 19:00 od poniedziałku do piątku.

 


Data publikacji 26.07.2022 r.