Zaburzenia ze spektrum autyzmu nie są łatwe do rozpoznania. Żeby określić czy dziecko ma spektrum autyzmu należy przeprowadzić dokładną diagnozę (najlepiej narzędziem ADOS-2 o którym przeczytasz w II części tego artykułu) oraz odbyć wizytę u lekarza psychiatry, który posiada uprawnienia do orzekania o tym zaburzeniu.
Rodzice często sami zauważają, że ich dziecko zachowuje się inaczej (np. obserwując inne dzieci na placu zabaw). Niejeden raz nauczyciele szkolni i przedszkolni sugerują rodzicom, że zachowanie dziecka odbiega od normy. Nie zawsze musi ono wynikać z zaburzeń o charakterze spektrum autyzmu, lecz jeśli mamy wątpliwości poniżej przytaczam listę objawów które mogą występować w zaburzeniach o charakterze autyzmu. Lista nie wyczerpuje całego tematu i nie może zastąpić wizyty u profesjonalnego diagnosty lub lekarza.
- Brak standardowych zachowań adekwatnych do danego wieku – np. małe dziecko nie reaguje na swoje imię, nie potrafi naśladować prostych gestów („pa,pa”), nie chce się przytulać, nie powtarza prostych sylab i słów, nie okazuje emocji w kontakcie z rodzicami, wydaje się być nieobecne, jakby „za mgłą”, sprawia wrażenie, że nie słyszy tego co się do niego mówi.
- Nie dąży i nie szuka kontaktu fizycznego, nie reaguje n głos mamy, trzymane n rękach jest sztywne i zachowuje się jak „kłoda”.
- Trudności w nawiązywaniu kontaktu wzrokowego i werbalnego. Dziecko nie spogląda na osobę, która do niego mówi, odwraca wzrok, oraz nie podejmuje prób wypowiadania się i używania słów.
- Ma problemy z inicjowaniem kontaktu, wspólną zabawą, zdobywaniem kolegów.
- Nie wchodzi w role podczas zabawy (np. zabawa w dom), nie podejmuje się naśladowania innych.
- Rzadko albo nigdy nie chwali się swoimi osiągnięciami (np. nie pokazuje swoich rysunków rodzicom, nauczycielce w przedszkolu)
- Mimika twarzy jest bardzo ograniczona, nie potrafi odczytywać i rozumieć mimiki twarzy innych osób,
- Wspomaga się prostymi, niezbędnymi gestami zamiast mówić– np. jeśli chce coś zjeść wskazuje palcem na lodówkę.
- Stosuje pedantyczny, encyklopedyczny język (w przypadku dzieci z zespołem Aspergera)
- Nie potrafi dostosować stylu i sposobu mówienia do sytuacji – zawsze wypowiada się w taki sam sposób.
- Nie jest zainteresowany prowadzeniem dialogu, w wypowiedziach przeważają monologi,
- W swojej wypowiedzi używa nietypowego tonu głosu, ciągle powtarza te same zdania, mówi w 3 osobie np. Tomek chce samochód (zamiast „Ja chcę samochód”).
- Wypowiada się niepoprawnie pod kątem gramatycznym (jeśli osiągnęło wiek, w którym powinno stosować już poprawne struktury).
- Stosuje echolalie – powtarza to, co zostało do niego powiedziane, często bez zrozumienia sensu i znaczenia.
- Nie rozumie poczucia humoru, ironii, sarkazmu, aluzji, przysłów, powiedzeń.
- Sztywność zasad, reguł i schematyczność – np. każda zabawka ma swoje miejsce i można bawić się nią tylko w ściśle określony sposób; idąc do przedszkola dziecko zawsze chce iść tą samą drogą; wszystkie przedmioty muszą być ustawione od najmniejszego do największego; dziecko bawi się tylko na własnych zasadach. Jakakolwiek zmiana schematu spotyka się z silnym oporem, buntem, złością i wybuchem emocji.
- Potrafi przez bardzo długi czas obserwować pracę pralki, wentylatora, kręcącego się koła itp.
- Brak umiejętności właściwego rozumienia, przeżywania i komunikowania o emocjach – dziecko nie potrafi mówić i nazywać tego co czuje oraz nie potrafi kontrolować swoich reakcji emocjonalnych.
- Niedowrażliwość sensoryczna – dostarczanie sobie silnych i długotrwałych bodźców dotykowych, wzrokowych, słuchowych np. dziecko uderza głową o drzwi, bardzo mocno się przytula, lubi kierować swój wzrok w silne źródło światła, uwielbia bardzo głośną muzykę (ponieważ tylko wtedy zaczyna coś odczuwać).
- Nadwrażliwość sensoryczna – dziecko reaguje bardzo nerwowo na zwykły dotyk, cichą muzykę itp.
- Stereotypowe zachowania ruchowe – kręcenie się w kółko, niekontrolowane ruchy rąk i nóg, uderzenie o przedmioty, ciągłe powtarzanie tych samych sekwencji ruchów.
- Problemy z jedzeniem, tolerowanie tylko wybranych produktów, trudności jelitowo-żołądkowe.
- Duże odchylenia od normy rozwojowej – np. brak mowy (w sytuacji, kiedy powinna się kształtować), lub przeciwnie – np. dziecko potrafi biegle czytać w wieku 4 lat.
- Przejawianie silnych zainteresowań dotyczących wybranej dziedziny – np. dziecko wie wszystko o dinozaurach i tylko o nich chce rozmawiać. Jeśli druga osoba próbuje zainteresować go czymś innym, ono natychmiast wraca do swojego ulubionego tematu i nie chce podejmować rozmowy o czymś innym. W kontaktach z rówieśnikami próbuje narzucić im bieg rozmowy skupiony wokół ulubionego tematu (są to tzw. umiejętności wysepkowe).
- Trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji społecznych – ciągłe dążenie do nadmiernych kontaktów z rówieśnikami lub przeciwnie – unikanie ich.
- Trudności w rozumieniu i przestrzeganiu zasad społecznych.
- Niektóre osoby ze spektrum autyzmu posiadają tzw. umiejętności wysepkowe np. potrafią zapamiętać rozkład jazdy wszystkich autobusów, znają na pamięć setki wierszy itp.
Powyższa lista nie wyczerpuje tematu. Jeśli obserwujesz u Twojego dziecka niektóre z wymienionych zachowań, warto udać się na diagnozę w kierunku spektrum autyzmu.
Gdzie szukać pomocy oraz jak wygląda procedura diagnozy?
Zacznijmy od tego, że są osoby, które mogą pomóc nam w odpowiedzi na wątpliwości:
- lekarz rodzinny/pediatra – regularne i systematyczne wizyty, bilans dwulatka – to okazja do rozmowy, powiedzenia o swoich obawach i wątpliwościach.
- nauczyciele przedszkola/szkoły – spędzają z dzieckiem dużo czasu, widzą jak funkcjonuje na tle grupy. Warto z nimi rozmawiać, jeśli są wątpliwości.
- osoby prowadzące blogi, strony internetowe poświęcone tematyce spektrum autyzmu – dzielą się wieloma pożytecznymi informacjami.
Jak diagnozujemy zaburzenia ze spektrum autyzmu?
W większości przypadków, zanim dziecko trafi do lekarza psychiatry jest diagnozowane w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Diagnoza jest prowadzona przez psychologa i pedagoga ze szczególnym zwróceniem uwagi na zachowania wskazujące na spektrum autyzmu.
Po diagnozie w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dziecko odbywa wizytę w gabinecie lekarza psychiatry, który posiada uprawnienia do orzekania o tym zaburzeniu. Ta opcja jednak nie zawsze jest w pełni skuteczna (są przypadki, gdzie diagnoza okazała się błędna z uwagi na zbyt krótki czas oraz niewielką ilość istotnych informacji o dziecku, które pomagają w znalezieniu odpowiedzi).
Jednym z głównych miejsc, w których można uzyskać pomoc w zakresie diagnozy spektrum autyzmu są Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne. Warto szukać placówek, które stosują w diagnostyce narzędzie ADOS-2.
ADOS-2. Skuteczne narzędzie diagnostyczne
ADOS-2 (Autism Diagnosis Observation Schedule – Protokół do diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu). Jest to specjalistyczne narzędzie służące do przeprowadzenia dokładnej, rzetelnej i obiektywnej oceny w kierunku zaburzeń spektrum autyzmu.
Do momentu pojawienia się ADOS-2 prowadzono badanie psychologiczno-pedagogiczne ze szczególnym zwróceniem uwagi na typowe dla spektrum autyzm zachowania. W praktyce wyglądało to tak, że diagnosta był bardziej „wyczulony” na sygnały które mogłyby wskazywać na zaburzenia ze spektrum autyzmu. Istniały również różne narzędzia wspomagające proces diagnostyczny (np. kwestionariusz wywiadu z rodzicem stworzony w taki sposób aby rozpoznać czy dziecko przejawia zachowania ze spektrum autyzmu), lecz żadne z nich nie było tak dokładne i kompleksowe jak ADOS-2.
Czym różni się ADOS-2 od zwykłej diagnozy psychologiczno-pedagogicznej w kierunku autyzmu?
- Aby prowadzić diagnozę narzędziem ADOS-2 należy przejść specjalistyczny kurs i uzyskać certyfikat diagnosty ADOS-2 (zwykłą diagnozę może robić każdy psycholog i pedagog).
- ADOS-2 to diagnoza kliniczna. W praktyce oznacza to, że po przeprowadzonej diagnozie możemy w pełni odpowiedzialnie stwierdzić, czy mamy do czynienia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, a jeśli tak, to w jakim stopniu nasilenia.
- ADOS-2 umożliwia prowadzenie diagnozy już od 12 miesiąca życia (pod warunkiem, że dziecko potrafi chodzić).
- Sposób stosowania ADOS-2 jest uzależniony od wieku badanej osoby (badanie wygląda inaczej w przypadku 3-latka, a inaczej w przypadku nastolatka).
- O zaburzeniach ze spektrum autyzmu ostatecznie może orzekać tylko lekarz psychiatra. Dostarczenie mu wyników diagnozy ADOS-2 znacząco pomaga w postawieniu pełnej i stuprocentowo trafnej diagnozy.
Badanie ADOS-2 kosztuje ok. 400-800 zł (każda placówka ustala kwoty samodzielnie). To niemały wydatek, lecz w dłuższej perspektywie jest on opłacalny. Dzięki bardzo wysokiej skuteczności możemy zaoszczędzić dużo czasu i pieniędzy na korzystaniu z innych, często mniej skutecznych sposobów diagnozy. Wyraźnie widzę, że ADOS-2 jest narzędziem o dużej trafności i rzetelności w zakresie otrzymywanych wyników. Dzięki temu diagnoza jest stawiana w przeciągu 2-3 tygodni, a następnie można od razu podjąć działania terapeutyczne. To o wiele skuteczniejsze niż ciągłe wizyty u kolejnych specjalistów i brak konkretnej odpowiedzi. Od czasu kiedy ADOS-2 pojawił się w Poradni ALTER z powodzeniem korzystamy z tego narzędzia.
Dlaczego ważne jest postawienie dokładnej diagnozy?
Dzięki temu, że wiemy, w jakim obszarze dziecko jest zaburzone, możemy PRZYGOTOWAĆ DOKŁADNĄ ŚCIEŻKĘ PRACY TERAPEUTYCZNEJ. Pozwala to na prowadzenie terapii we właściwym kierunku, a nie „na oślep”.
Czytaj także:
- Co to jest autyzm?
- Jak diagnozować autyzm?
- Praca z dzieckiem ze spektrum autyzmu część I – komunikacja werbalna i niewerbalna
- Praca z dzieckiem ze spektrum autyzmu część II – rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny
- Praca z dzieckiem ze spektrum autyzmu część III – Funkcjonowanie w rodzinie, motywacja, samodzielność
- Praca z dzieckiem ze spektrum autyzmu część IV – odbiór i przetwarzanie bodźców, odżywianie
Autor: mgr Szczepan Cieślak
psychoterapeuta w trakcie szkolenia, pedagog specjalny, zawodowy muzyk, muzykoterapeuta, trener EEG-Biofeedback, diagnosta i terapeuta Poradni ALTER.
Skontaktuj się z nami!
- Białystok: 533-604-901, bialystok@poradniaalter.pl
- Chorzów: 533-309-667, chorzow@poradniaalter.pl
- Słupsk: 533-230-487, slupsk@poradniaalter.pl
- Sosnowiec: 531-460-329, sosnowiec@poradniaalter.pl
Źródło wspomagające: https://polskiautyzm.pl