Diagnoza pedagogiczna przeprowadzana jest w oparciu o schemat różnych działań podejmowanych wspólnie z dzieckiem w celu oceny jego umiejętności rozwojowych.
W zależności od wieku dziecka oraz jego możliwości podczas diagnozy pedagog ocenia:
- Zachowanie dziecka w gabinecie.
- Nawiązanie kontaktu wzrokowego i werbalnego (jeśli dziecko już mówi).
- Znajomość stron (prawa-lewa) i orientację w schemacie ciała.
- Określanie położenia (przed, za, nad, pod, obok, pomiędzy, w środku, na zewnątrz, na górze, na dole, z przodu, z tyłu).
- Chwyt pisarski i ocenę napięcia mięśniowego w dłoni piszącej.
- Znajomość figur (koło, kwadrat, trójkąt, krzyżyk).
- Rysowanie lub wodzenie palcem po śladzie.
- Lateralizację (stronność ciała.
- Motorykę dużą (łapanie i podrzucanie piłki, skok przez przeszkodę, stanie na jednej nodze, zrobienie „jaskółki”, chodzenie po wyznaczonej linii).
- Motorykę małą (sprawność palców przy zabawie materiałami plastycznymi, nawlekanie koralików).
- Samoświadomość (jak się nazywa, ile ma lat, gdzie mieszka).
- Wiedzę o świecie adekwatną do wieku.
- Myślenie logiczne, przyczynowo-skutkowe i abstrakcyjne.
- Poziom umiejętności związanych z czytaniem, pisaniem i liczeniem.
- Umiejętności narracyjne (wypowiadanie się).
- Umiejętność właściwego rozumienia i wykonywania poleceń.
- Dostrzeganie różnic, brakujących lub niepasujących elementów.
- Budowanie i odwzorowywanie konstrukcji z klocków.
- Układanie obrazka z kilku/kilkunastu elementów.
Przebieg diagnozy:
- Wywiad z rodzicem – niezwykle ważna część, która nie może być pominięta przez sumiennego diagnostę. Rozmowa z rodzicem, dotycząca rozwoju dziecka od momentu jego poczęcia stanowi źródło wielu ważnych informacji o dziecku.
- Badanie dziecka – wykonywana za pomocą standaryzowanego narzędzia (w zależności od wieku: Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego, Bateria 5/6R, 7/9, 10/12, 13/15, 16 plus, Dyskalkulia 10/12, 14/16).
- Obserwacja dziecka podczas badania – diagnosta obserwuje, w jaki sposób dziecko wykonuje zadania, jak radzi sobie w sytuacji niepowodzenia, jakie przyjmuje strategie rozwiązywania zadań.
- Analiza dokumentacji medycznej dziecka (jeśli dziecko było wcześniej diagnozowane, lub leczone) i/lub wytworów pracy dziecka (np. rysunki).
- Wystawienie pisemnej opinii dotyczącej wyników diagnozy wraz z zaleceniami dalszych działań edukacyjno-terapeutycznych.
Diagnoza pedagogiczna dostosowywana jest do aktualnego poziomu rozwojowego dziecka. Podczas diagnozy, pedagog przeprowadza rozmowę z rodzicem, która nie jest tak szczegółowa jak wywiad kliniczny, ale przyczynia się do uzupełnienia wiedzy o dziecku, co przekłada się na jej trafność i skuteczność.
Skontaktuj się z nami!
- Białystok: 533-604-901, bialystok@poradniaalter.pl
- Bielsko-Biała: 533-585-976, bielskobiala@poradniaalter.pl
- Chorzów: 533-309-667, chorzow@poradniaalter.pl
- Słupsk: 533-230-487, slupsk@poradniaalter.pl
- Sosnowiec: 531-460-329, sosnowiec@poradniaalter.pl