Diagnoza logopedyczna

Diagnoza logopedyczna obejmuje ocenę prawidłowości w oddychaniu, budowie i sprawności narządów artykulacyjnych prowadzeniu rozmowy oraz słyszeniu i rozumieniu mowy.


W zależności od wieku dziecka oraz jego możliwości logopeda przeprowadza:

  • Rozmowę z rodzicami lub opiekunami – omówienie przyczyn, dla których dziecko zostało zgłoszone na diagnozę, wywiad dotyczący rozwoju narządów artykulacyjnych i mowy
  • Badanie prawidłowości budowy narządów artykulacyjnych.
  • Badanie sprawności narządów artykulacyjnych – cmokanie, wysuwanie i chowanie języka, nadymanie policzków, wciąganie powietrza nosem i wypuszczanie ustami, uśmiechanie się przy zaciśniętych zębach, wodzenie językiem po zębach, wargach i policzkach, unoszenie języka.
  • Badanie funkcji połykania.
  • Badanie wędzidełka, podniebienia miękkiego i twardego oraz zgryzu.
  • Badanie oddechu – w jaki sposób dziecko nabiera powietrze, rytmiczność oddychania, czas trwania fazy wdechu i wydechu,
  • Badanie ruchomości żuchwy.
  • Orientacyjne badanie słuchu i pamięci słuchowej.
  • Badanie słuchu fonematycznego (umiejętności różnicowania, identyfikacji, analizy i syntezy głosek).
  • Badanie kinestezji artykulacyjnej (właściwe ułożenie narządów mowy względem poszczególnych głosek).
  • Badanie płynności i prozodii mowy (rytm, melodia, akcent).
  • Ocenę rozumienia poleceń.
  • Ocenę funkcji mowy – umiejętności nawiązywania i prowadzenia rozmowy, formułowania wypowiedzi spójnych gramatycznie i logicznie, budowanie zdań prostych i złożonych, prawidłowa realizacja głosek.

Warto pamiętać, że diagnostyka logopedycza jest bardzo szerokim zagadnieniem – na każdym etapie rozwojowym (niemowlę, dziecko, nastolatek, dorosły) jej przebieg wygląda inaczej.

Jednym z narzędzi urzywanych w diagnozie logopedycznej są Karty Oceny Logopedycznej Dziecka (KOLD) lub Karty Oceny Języka Dziecka (KOJD).


Skontaktuj się z nami!