Diagnoza trudności w uczeniu się dotyczy dysleksji, dysortografii, dysgrafii i dyskalkulii.
Diagnoza trudności w uczeniu się dedykowana jest dla dzieci w wieku szkolnym, u których rodzice, opiekunowie lub nauczyciele obserwują nieprawidłowości związane z umiejętnością czytania, pisania i liczenia.
W przypadku dzieci w klasach I, II i III szkoły podstawowej nie diagnozuje się dysleksji, lecz stwierdza ryzyko jej wystąpienia i wprowadza działania mające na celu pomoc w przezwyciężeniu tych trudności.
Jeśli widzisz, że Twoje dziecko boryka się choćby z jedną z poniższych trudności, warto skorzystać z diagnozy:
- Opuszczanie/przestawianie liter podczas pisania.
- Zmienianie szyku zdania.
- Bardzo duża ilość popełnianych błędów ortograficznych pomimo znajomości zasad poprawnej pisowni.
- Popełnianie dużej ilości błędów podczas przepisywania z tablicy.
- Niewyraźne, zniekształcone pismo.
- Pisanie liter w odbiciu lustrzanym (np. p-q).
- Problemy z przeliczaniem i wykonywaniem prostych działań matematycznych.
- Bardzo wolne tempo czytania, pisania, liczenia.
- Trudności z opanowaniem umiejętności czytania.
Przebieg diagnozy:
- Wywiad z rodzicem – niezwykle ważna część, która nie może być pominięta przez sumiennego diagnostę. Rozmowa z rodzicem, dotycząca rozwoju dziecka od momentu jego poczęcia stanowi źródło wielu ważnych informacji o dziecku.
- Diagnoza psychologiczna – Skala Inteligencji Stanord-Binet 5.
- Diagnoza pedagogiczna – wykonywana za pomocą standaryzowanego narzędzia (Bateria metod diagnozy przyczyn niepowodzeń szkolnych 7/9, 10/12, 13/15, 16 plus, Dyskalkulia 10/12, 13/16).
- Obserwacja dziecka podczas badania – uważny diagnosta obserwuje, w jaki sposób dziecko wykonuje zadania, jak radzi sobie w sytuacji niepowodzenia, jakie przyjmuje strategie rozwiązywania zadań.
- Analiza dokumentacji medycznej dziecka (jeśli dziecko było wcześniej diagnozowane, lub leczone) i/lub wytworów pracy dziecka (np. zeszyty szkolne).
- Wystawienie pisemnej opinii dotyczącej wyników diagnozy wraz z zaleceniami dalszych działań edukacyjno-terapeutycznych.
Diagnoza psychologiczna i pedagogiczna wykonywana jest podczas 2 osobnych spotkań.
Jeśli diagnoza wykaże dysleksję rozwojową, stanowi to podstawę do dostosowania wymagań edukacyjnych zgodnych z możliwościami dziecka.
Diagnoza ma moc prawną.
Jeśli proces diagnostyczny wykaże dysleksję rozwojową w jednym lub kilku obszarach, stanowi to podstawę do otrzymania wsparcia edukacyjnego przez dziecko w szkole.
Autor: mgr Szczepan Cieślak
psychoterapeuta w trakcie szkolenia, pedagog specjalny, zawodowy muzyk, muzykoterapeuta, trener EEG-Biofeedback, diagnosta i terapeuta Poradni ALTER.
Skontaktuj się z nami!
- Białystok: 533-604-901, bialystok@poradniaalter.pl
- Bielsko-Biała: 533-585-976, bielskobiala@poradniaalter.pl
- Chorzów: 533-309-667, chorzow@poradniaalter.pl
- Słupsk: 533-230-487, slupsk@poradniaalter.pl
- Sosnowiec: 531-460-329, sosnowiec@poradniaalter.pl