Diagnoza autyzmu – promocja w kwietniu

Kwiecień – miesiąc poświęcony tematyce autyzmu.

Z tej okazji Poradnia ALTER Sosnowiec obniża cenę za diagnozę autyzmu z 500 zł na 350 zł.

Każdy, kto zapisze się w kwietniu może skorzystać z promocji. Zapraszamy wszystkich rodziców, którzy obserwują  swoich dzieci niepokojące objawy w zachowaniu.

JAKIE ZACHOWANIA MOGĄ WSKAZYWAĆ NA TO, ŻE DZIECKO POTRZEBUJE DIAGNOZY?

(Źródło: https://polskiautyzm.pl.)

Objawy autyzmu związane z interakcjami społecznymi

  • Dziecko wydaje się być niezainteresowane ludźmi lub nieświadome ich obecności.
  • Nie potrafi inicjować kontaktu, bawić się wspólnie, zdobywać przyjaciół.
  • Nie lubi być dotykane, trzymane na rękach lub przytulane.
  • W zabawie nie wchodzi w role np. zabawa w lekarza, nie angażuje się w zabawy w grupie, nie naśladuje, nie używa zabawek w kreatywny sposób.
  • Ma trudności w rozumieniu uczuć lub mówieniu o uczuciach.
  • Wydaje się nie słyszeć, kiedy inni zwracają się do niego.
  • Nie dzieli się osiągnięciami lub zainteresowaniami np. zabawkami, rysunkami.

Objawy autyzmu związane z komunikacją              

Niewerbalną:

  • Dziecko unika kontaktu wzrokowego.
  • Używa mimiki twarzy niedostosowanej do wypowiedzi.
  • Ma trudności z odczytywaniem mimiki twarzy, tonu głosu, gestów rozmówcy.
  • Wykonuje tylko nieliczne gesty w celach komunikacyjnych np. wskazywanie lodówki w celu otrzymania ulubionego przysmaku.
  • Nieprawidłowa postawa, niezręczność ruchowa, ekscentryczny sposób poruszania się np. chodzenie jedynie na palcach

Werbalną (mowa):

  • Dziecko mówi nietypowym tonem głosu lub z nietypowym rytmem mowy np. wymawianie każdego zdania jak pytania.
  • Uporczywie powtarza te same słowa lub zdania.
  • W odpowiedzi na pytanie, powtarza pytanie, zamiast udzielenia odpowiedzi.
  • Mówi o sobie w 3 osobie tj. Maciek chce jabłko – zamiast: ja chcę jabłko.
  • Agramatyzmy – nie uwzględnia w mowie form, odmiany wyrazów, wypowiada wyrazy w niepoprawnej formie gramatycznej.
  • Wypowiedzi sprawiają wrażenie nieadekwatnych.
  • Dziecko ma trudność w komunikowaniu potrzeb lub pragnień.
  • Bierze wypowiedzi zbyt dosłownie – nie rozumie poczucia humoru, ironii, metafor.

Objawy autyzmu związane z brakiem elastyczności

  • Dziecko przestrzega ścisłej rutyny np. nalega na codzienne chodzenie dokładnie tą samą drogą do szkoły.
  • Ma trudności z adaptacją do jakichkolwiek zmian w planie lub w środowisku np. panikuje i płacze, kiedy przestawimy meble lub kiedy ma pójść do szkoły o innej godzinie niż zwykle.
  • Nietypowe przywiązanie do zabawek lub obiektów tj. klucze, włączniki światła, nitki.
  • Obsesyjne układanie przedmiotów w określonym porządku.
  • Zainteresowanie wąską dziedziną wiedzy, często związaną z cyframi i symbolami np. zapamiętywanie i recytowanie rozkładu jazdy tramwaju.
  • Spędza duża czasu na układaniu zabawek w specyficzny sposób, obserwowaniu poruszających się przedmiotów np. wentylator, pralka; lub koncentruje się na specyficznej części przedmiotu np. kółko od auta.
  • Wielokrotnie powtarza ruchy takie jak trzepotanie rękoma na wysokości oczu, kręcenie się wokół własnej osi – są to tzw. stereotypie ruchowe lub autostymulacje.

Inne objawy często powiązane z autyzmem             

  • Wiele osób z autyzmem ma objawy związane z postrzeganiem sensorycznym, reaguje nietypowo na doświadczenia zmysłowe – zapachy, dotykaną fakturę przedmiotów, smaki, dźwięki np. jest bardzo wrażliwe na głośne dźwięki.
  • Wiele osób z autyzmem ma objawy związane z dietą – nietolerancje pokarmowe, dolegliwości trawienne. Również wiele osób ma trudności ze snem.
  • Niektóre osoby (mówi się o ok.10% osób z autyzmem) mają tzw. umiejętności wysepkowe– wyjątkowe zdolności w wąskiej dziedzinie tj. szybkie liczenie w pamięci, rysowanie z pamięci z niezwykłą ilością detali, zapamiętywanie liczb np. całych rozkładów jazdy.
  • U części osób ze spektrum autyzmu współwystępują: ADHD (30-80% według różnych danych), zaburzenia lękowe (40%), epilepsja (20%).

 

 

Jeśli Twoje dziecko przejawia niektóre z wymienionych zachowań zapraszamy na diagnozę narzędziem ADOS-2. Podjęcie takich działań pozwoli wykluczyć ewentualne podejrzenia zaburzeń rozwojowych lub podjąć dalsze kroki diagnostyczno-terapeutyczne.