Coraz więcej wiemy o autyźmie.
Coraz więcej mówimy o autyźmie.
To dwie bardzo dobre wiadomości dzięki którym autyzm nie stanowi już tematu tabu. Duża część społeczeństwa ma świadomość o tym, że istnieje takie zaburzenie.
Czym jest autyzm?
Autyzm klasyfikowany jest jako całościowe zaburzenie rozwojowe, czyli takie, które wpływa na prawidłowe funkcjonowanie sfery:
- poznawczej (pamięć, uwaga, spostrzeganie, koncentracja, myślenie),
- emocjonalnej (trudności z prawidłowym nazywaniem, rozumieniem, przeżywaniem i okazywaniem emocji),
- społecznej (problemy z przestrzeganiem i rozumieniem zasad i norm społecznych, nawiązywaniem relacji z innymi ludźmi i funkcjonowaniem w środowisku rodzinnym, rówieśniczym),
- fizycznej (niejeden raz występują zaburzenia pracy zmysłów: wzroku/słuchu/smaku/węchu/dotyku/równowagi oraz problemy z prawidłowym rozwojem motorycznym – chodzenie, bieganie, skakanie itp.).
Obecnie nie mówimy już o autyźmie lecz o zaburzeniach ze spektrum autyzmu, co wskazuje na bardzo szerokie rozumienie różnorodności jaka występuje przy tym zaburzeniu – nie ma jednego, stałego i przewidywalnego wzorca zachowania dla osób żyjących ze spektrum autyzmu.
Cechą charakterystyczną zaburzeń ze spektrum autyzmu jest fakt, iż mogą (ale nie muszą) występować z innymi zaburzeniami rozwojowymi takimi jak niepełnosprawność intelektualna, zaburzenia wzroku, słuchu, mowy; zaburzenia integracji sensorycznej (prawidłowe działanie zmysłów) itp.
Warto zaznaczyć również, że istnieje lżejsza odmiana zaburzeń ze spektrum autyzmu – Zespół Aspergera. Jego charakterystyczną cechą jest prawidłowe funkcjonowanie intelektualne. Osoby z Zespołem Aspergera nie mają obniżonego poziomu inteligencji, dzięki czemu mogą realizować standardową podstawę programu nauczania w każdej szkole. Zgodnie z obowiązującym prawem szkoła ma obowiązek zapewnić takiemu dziecku pomoc w osobie nauczyciela wspomagającego.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym jakie są objawy spektrum autyzmu oraz na co konkretnie może wpływać to zaburzenie przeczytaj ten artykuł: Jakie są objawy autyzmu, czyli kiedy warto wybrać się z dzieckiem na specjalistyczną diagnozę?
Dlaczego ważne jest, aby prawidłowo zdiagnozować autyzm?
- brak właściwej diagnozy nie pozwala na prowadzenie skutecznej pracy terapeutycznej i powoduje „działanie na oślep” (rodzice tracą cenny czas i pieniądze podejmując nieskuteczne i nietrafione działania),
- zachowanie dziecka może być niewłaściwie interpretowane (przykład: dzieci z autyzmem często mają potrzebę nadmiernej stymulacji – kręcenie się w kółko, wiercenie, kiwanie w przód i w tył, ciągłe machanie rękami itp. Jest to jeden z klasycznych objawów autyzmu, a brak prawidłowej diagnozy sprawia, że dziecko jest postrzegane jako niegrzeczne, niecierpliwe i niezdyscyplinowane. W takich sytuacjach stawiana jest błędna diagnoza nadpobudliwości psychoruchowej – w konsekwencji problem dalej pozostaje nierozwiązany,
- im wcześniej postawiona diagnoza, tym lepsze i trwalsze efekty można osiągnąć w pracy z dzieckiem. Wiek 0-7 lat, to okres w którym dziecko jest najbardziej elastyczne i podatne na przyjmowanie pozytywnych zmian. Dlatego ważne jest, aby nie czekać, lecz jak najszybciej szukać pomocy jeśli rozwój i zachowanie dziecka jest niepokojący.
Podsumowując, zaburzenia ze spektrum autyzmu mają tak dużo oblicz jak liczba żyjących z nimi osób. Istotne jest, aby w razie wątpliwości nie odwlekać w czasie wizyty u specjalisty (np. w poradni psychologiczno-pedagogicznej). Pewne jest to, że zaburzenia ze spektrum autyzmu utrudniają funkcjonowanie człowieka w każdym obszarze, stąd potrzeba dążyć do ich szybkiego wykrycia i podjęcia cyklicznej pracy terapeutycznej.
Czytaj także:
- Jak diagnozować autyzm?
- Czy moje dziecko ma autyzm, czyli kiedy warto wybrać się z dzieckiem na specjalistyczną diagnozę?
- Praca z dzieckiem ze spektrum autyzmu część I – komunikacja werbalna i niewerbalna
- Praca z dzieckiem ze spektrum autyzmu część II – rozwój intelektualny, emocjonalny, społeczny
- Praca z dzieckiem ze spektrum autyzmu część III – Funkcjonowanie w rodzinie, motywacja, samodzielność
- Praca z dzieckiem ze spektrum autyzmu część IV – odbiór i przetwarzanie bodźców, odżywianie
Autor: mgr Szczepan Cieślak
psychoterapeuta w trakcie szkolenia, pedagog specjalny, zawodowy muzyk, muzykoterapeuta, trener EEG-Biofeedback, diagnosta i terapeuta Poradni ALTER.
Skontaktuj się z nami!
- Białystok: 533-604-901, bialystok@poradniaalter.pl
- Bielsko-Biała: 533-585-976, bielskobiala@poradniaalter.pl
- Chorzów: 533-309-667, chorzow@poradniaalter.pl
- Słupsk: 533-230-487, slupsk@poradniaalter.pl
- Sosnowiec: 531-460-329, sosnowiec@poradniaalter.pl