Zaburzenia ze spektrum autyzmu klasyfikowane są, jako całościowe zaburzenia rozwojowe, a więc takie, które wpływają na funkcjonowanie człowieka we wszystkich obszarach (poznawczym, emocjonalnym, społecznym, fizycznym). Obecna wiedza i narzędzia diagnostyczne pozwalają na zaobserwowanie zachowań dotyczących tych zaburzeń już u kilkumiesięcznych dzieci.
Wczesna diagnostyka całościowych zaburzeń rozwojowych odgrywa strategiczną rolę i przekłada się na resztę życia człowieka. Jeśli rodzice lub opiekunowie dostrzegą niepokojące objawy w zachowaniu i funkcjonowaniu swojego dziecka powinni udać się do placówki, w której mogą skonsultować się oraz poddać dziecko specjalistycznej obserwacji i badaniom.
ADOS-2 pozwala na diagnozowanie zaburzeń ze spektrum autyzmu. Może dostarczać informacji pomocnych w planowaniu oddziaływań terapeutycznych. Jest też rekomendowany do badań naukowych. Należy do jednych z najdokładniejszych narzędzi, które pozwala w sposób rzetelny i obiektywny na postawienie trafnej diagnozy o autyźmie. Jest to również jedno z najnowszych narzędzi do diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu, które ukazało się w ostatnich latach.
ADOS-2 Składa się z pięciu modułów (wersji) przeznaczonych dla badanych różniących się wiekiem i poziomem rozwoju ekspresji językowej. Na podstawie obserwacji diagnosta ocenia różne aspekty zachowania, reprezentujące pięć kategorii:
- Język i komunikacja.
- Wzajemność w interakcjach społecznych.
- Zabawa/wyobraźnia.
- Zachowania stereotypowe i sztywne zainteresowania.
- Inne zachowania odbiegające od normy.
Wyniki otrzymane na podstawie przeprowadzonego badania pozwalają na określenie, czy zachowanie badanego dziecka wskazuje, czy nie wskazuje na zaburzenia ze spektrum autyzmu, a w przypadku najmłodszych badanych dzieci (w wieku poniżej 31 miesięcy) – na określenie stopnia, w jakim zachowanie budzi niepokój.
Badania prowadzone w ramach polskiej standaryzacji ADOS-2 wykazały dobrą rzetelność narzędzia, ocenianą na podstawie zgodności ocen sędziów, stabilności i zgodności wewnętrznej.
Diagnoza prowadzona w Poradni ALTER obejmuje:
- Spotkanie z pedagogiem przeprowadzającym badanie (wcześniej zalecane jest wykonanie diagnozy psychologicznej),
- Kodowanie wyników,
- Omówienie wyników
- Wywiad z rodzicami/opiekunami,
- Analizę dokumentacji medycznej, (jeśli taka istnieje).
Istnieje mozliwość przeprowadzenia pełnej, kompleksowej diagnozy ADOS-2 wraz z diagnozą psychologiczną oraz diagnozą teorii umysłu.
Skontaktuj się z nami!
- Białystok: 533-604-901, bialystok@poradniaalter.pl
- Bielsko-Biała: 533-585-976, bielskobiala@poradniaalter.pl
- Chorzów: 533-309-667, chorzow@poradniaalter.pl
- Słupsk: 533-230-487, slupsk@poradniaalter.pl
- Sosnowiec: 531-460-329, sosnowiec@poradniaalter.pl