Rozwój dziecka jest procesem niezwykle dynamicznym – każdy miesiąc przynosi nowe zmiany. W celu przybliżenia tej tematyki, chcę pokazać podstawowe obszary rozwoju dziecka, które dotyczą konkretnych umiejętności jakie z nich wypływają.
Kiedy przeczytasz ten artykuł, będziesz wiedział/a na jakie aspekty zwrócić uwagę podczas obserwacji rozwoju dziecka.
Motoryka duża – sprawność ruchowa całego ciała. Odpowiada za:
- Prawidłowy chód (ustawienie stóp, kolan, postawę ciała).
- Umiejętność biegania, skakania, wspinania się.
- Napięcie mięśniowe w całym ciele
Motoryka mała – sprawność dłoni i palców. Odpowiada za:
- Grafomotorykę (kolorowanie, rysowanie szlaczków, pisanie).
- Napięcie mięśniowe w dłoniach.
- Posługiwanie się materiałami plastycznymi (plastelina, ciastolina, masa solna).
- Chwyt pęsetowy (kciuk-palec wskazujący).
- Nawlekanie koralików.
Funkcje wzrokowo-przestrzenne – prawidłowe posługiwanie się wzrokiem oraz sprawne poruszanie się w małej i dużej przestrzeni. Odpowiadają za:
- Koordynację działań oko-ręka.
- Konstruowanie i budowanie (klocki).
- Wyszukiwanie różnic i podobieństw.
- Zapamiętywanie szczegółów na obrazku.
- Prawidłowe przerysowywanie lub przepisywanie tego, co dziecko widzi.
- Rozpoznawanie, segregowanie, układanie figur geometrycznych.
- rozpoznawanie obrazka na podstawie jego fragmentu.
- Tworzenie mozaiki.
- Znajomość cyfr i liter.
Funkcje słuchowo-językowe – prawidłowe posługiwanie się słuchem, oraz odbiór dźwięków i mowy. Odpowiadają za:
- Słyszenie dźwięku, głosu, mowy.
- Orientację, skąd dochodzi dźwięk.
- Słownik bierny (słowa, których znaczenie dziecko rozumie) i czynny (słowa, które dziecko potrafi wypowiadać).
- Tworzenie rymów.
- Słyszenie nagłosu (pierwsza litera słowa np. osa), śródgłosu (środkowa litera) i wygłosu (ostatnia litera).
- Analizę głoskową/sylabową – dzielenie wyrazu na głoski/sylaby (np. mama: m-a-m-a lub ma-ma).
- Syntezę głoskową/sylabową – łączenie wyrazu z sylab/głosek (np. t-a-t-a/ ta-ta = tata).
- Prowadzenie rozmowy.
- Logikę i spójność wypowiedzi.
- Powtarzanie słyszanego rytmu, śpiew.
Rozwój poznawczy – intelekt, na który składają się:
- Koncentracja – działanie na konkretnym zadaniu.
- Uwaga – utrzymanie koncentracji.
- Spostrzeganie wzrokowe – posługiwanie się wzrokiem.
- Spostrzeganie słuchowe – posługiwanie się słuchem.
- Pamięć – zapamiętywanie i odszukiwanie treści.
- Myślenie – wyobrażeniowe, abstrakcyjne, przyczynowo-skutkowe.
Rozwój emocjonalny – to umiejętności takie jak:
- Rozumienie i nazywanie emocji.
- Adekwatne reakcje na doświadczane emocje.
- Komunikowanie o tym, co dziecko czuje.
- Regulacja emocji (kontrola zachowania).
- Poczucie własnej wartości wynikające z tego, że dziecko wie, co potrafi zrobić.
- Odpowiedzialności za innych, chęci niesienia pomocy oraz empatii.
Rozwój społeczny – budowanie relacji, na które składają się m.in.:
- Bezpieczne przywiązanie do rodzica (takie, w którym dziecko ma zaspokojone potrzeby fizjologiczne, bezpieczeństwa, miłości i akceptacji oraz potrafi przez dany okres czasu funkcjonować bez obecności rodzica np. podczas przebywania w przedszkolu).
- Grupa rówieśnicza – umiejętność nawiązywania i utrzymywania relacji z innymi dziećmi.
- Podejmowanie wspólnej zabawy, współpracy, rozwiązywanie konfliktów, przestrzeganie reguł zasad i norm społecznych.
Rozwój dziecka można zbadać. Służą temu testy psychologiczno-pedagogiczne takie jak:
- Test inteligencji Stanford-Binet 5.
- Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego.
- Testy pedagogiczne: Bateria 5/6R, 7/9, 10/12, 13/15, 16plus.
Skontaktuj się z nami!
- Białystok: 533-604-901, bialystok@poradniaalter.pl
- Bielsko-Biała: 533-585-976, bielskobiala@poradniaalter.pl
- Chorzów: 533-309-667, chorzow@poradniaalter.pl
- Słupsk: 533-230-487, slupsk@poradniaalter.pl
- Sosnowiec: 531-460-329, sosnowiec@poradniaalter.pl
Opublikowanie 08.07.2020 r.