Jesteś rodzicem małego dziecka? Koniecznie to przeczytaj!

DLACZEGO PIERWSZE 3 LATA ŻYCIA DZIECKA SĄ STRATEGICZNE DLA JEGO ROZWOJU?

„Zapraszam Cię do przeczytania 5 akapitów w których przekonasz się, że praca z małym dzieckiem jest jedną z najlepszych rzeczy, które możesz mu podarować” 

– Szczepan Cieślak


Pierwsze 3 lata życia to najbardziej intensywny czas w rozwoju człowieka. Mózg małego dziecka jest chłonny jak gąbka – rejestruje każde wydarzenie. Odznacza się również ogromną plastycznością, co oznacza, że ilość naszego czasu, uwagi i zaangażowania w celu jego skutecznego rozwoju i stymulacji przełoży się na całe życie małego człowieka.

 

Wielu naukowców zajmuje się badaniami nad neuroplastycznością mózgu. Obecnie wiemy już, że ludzki mózg posiada zdolności do tworzenia nowych połączeń pomiędzy neuronami oraz ich reorganizacji (np. w wyniku powstałych uszkodzeń). Przykładem może być funkcjonowanie osób z uszkodzonym wzrokiem lub słuchem w wyniku których mózg kompensuje ten brak poprzez bardziej precyzyjne działanie innych zmysłów.

 

Jak to wygląda w praktyce? Neurony to komórki nerwowe, które poprzez impuls elektryczny przesyłają między sobą informacje dotyczące wszystkiego czego doświadczamy (fizycznie i psychicznie). Umożliwiają im to Synapsy stanowiące połączenie pomiędzy neuronami. Potrzeba więc dwóch rzeczy: neuronów, które tworzą informację i synaps które te informacje przekazują.

 

O ile liczba neuronów ustala się w pierwszych latach życia, o tyle liczba i jakość połączeń między nimi będzie jeszcze przez wiele lat się zmieniać. Można to trochę porównać do popularnego powiedzenia „Najpierw masa, potem rzeźba”. Mózg tworzy jak najwięcej neuronów równocześnie dbając o żeby ilość i jakość połączeń między nimi była jak najlepsza, ponieważ od tego zależy jak szybko i efektywnie będziemy zdobywać nowe umiejętności.

 

Dlaczego pierwsze 3 lata życia są kluczowe? Bez odpowiedniej liczby neuronów nie można mówić o skutecznym procesie zdobywania nowych umiejętności, czyli procesie uczenia. Równocześnie bez odpowiedniej liczby synaps (połączeń między neuronami) nie można mówić o skutecznym przekazywaniu informacji. Prof. Jagoda Cieszyńska, wybitny psycholog dziecięcy i logopeda napisała „Tworząca się w wyniku stymulacji sieć połączeń wyznacza poziom możliwości ludzkiego umysłu i warunkuje tempo pracy”[1] Oznacza to, że ludzki mózg jest w stanie przyjąć i przetworzyć tak dużo informacji jak pozwalają mu na to ilość neuronów i jakość połączeń między nimi. Stąd u coraz większej liczby dzieci można zauważyć problemy rozwojowe, ponieważ mózg nie daje sobie rady z taką ilością bodźców, które do nich docierają (jednym z klasycznych przykładów z którymi często spotykam się w gabinecie jest umożliwianie dziecku korzystanie z telewizji lub telefonu przez 1, 2 lub nawet 3 godziny dziennie, gdzie taka aktywności nie powinna przekraczać 15 minut.

[1] J. Cieszyńska, M. Korendo: Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2007.


 

Skontaktuj się z nami!

  Opublikowanie 05.04.2020 r.