Zabawy w domu#7 – motoryka mała

MOTORYKA MAŁA

Palce, dłonie… Tak ważne w naszym życiu! 

Tak wiele pracy dzięki nim wykonujemy!

Dlatego dzisiaj, przedstawiam Wam aż 10 doskonałych pomysłów na rozwój małej motoryki, która dotyczy takich aspektów jak: usprawnianie pracy palców, doskonalenie umiejętności manipulacyjnych, ćwiczenie precyzji ruchów, regulowanie napięcia w dłoniach.

Zapraszam do czytania, a potem… działania!


Przesypywanie ziaren kaszy/ryżu/grochu z jednego pojemnika do drugiego, za pomocą łyżki

Zwracamy uwagę na prawidłową pozycję podczas siedzenia przy stoliku: stopy oparte o podłogę, plecy wyprostowane, jedna ręka trzyma łyżkę, druga ręka trzyma słoik.

Zadaniem dziecka jest próbowanie przesypania jak największej ilości ziaren. Oczywiście, ziarenka mogą się rozsypywać, ponieważ to ćwiczenie wymaga czasu w nauce precyzji.


Poszukiwacze skarbów 

Zabawa, która jest naprawdę świetna – raz wykonana służy na wiele lat. Ważne jest, aby zachować przy niej szczególną ostrożność.

Do pudełek (najlepiej solidnych plastikowych, które mają zamknięcia) wsypujemy kaszę, groch, ryż, fasolę, kukurydzę, piasek (jedno pudełko = jeden rodzaj ziaren). W środku chowamy drobne zabawki (np. małe figurki, samochodziki, malutkie maskotki itp.). Zadaniem dziecka jest włożyć rękę do środka i znaleźć wszystkie „skarby”. Zabawa ta stymuluje receptory czuciowe na rękach, a więc niezwykle ważny obszar ciała.


Nawlekanie 

potrzebne są: sznurek oraz koraliki lub przedmioty domowe, które można do tego celu zaadaptować.

 Ćwiczenie uczy dziecko dużej precyzji, ponieważ jedna ręka trzyma sznurek, a druga ręka nawleka korale. Najlepiej zacząć od nawlekania dużych korali, a potem stopniowo sięgać po coraz mniejsze. Dbamy o prawidłową postawę przy stoliku.


Zabawy manipulacyjne z klamerkami do wieszania prania 

Klamerki stanowią doskonały materiał ćwiczenia chwytu pęsetowego (użycia palca wskazującego i kciuka) oraz są świetnym wprowadzeniem do nauki pisania (chwyt klamerki przypomina chwyt ołówka)

– wieszanie prania

– przypinanie klamerkami na sznurek różnych kształtów wyciętych z papieru

– segregowanie klamerek (np. zielone klamerki na jeden sznurek, niebieskie klamerki na drugi sznurek)

– użycie klamerek jako narzędzia do przenoszenia drobnych przedmiotów (np. próbujemy złapać klamerką małą maskotkę i przenieść ją w inne miejsce)


Materiały plastyczne 

Plastelina/modelina/masa solna/ ciecz newtonowska (do jej stworzenia potrzeba wody i skrobi ziemniaczanej w proporcjach 50/50. Można dodać też barwnik spożywczy)

Wszelkie masy plastyczne w doskonały sposób rozwijają umiejętności motoryczne oraz kształtują napięcie w dłoni. Poniżej przedstawiam kilka przykładowych ćwiczeń, które można wykonać.

– rozcieranie masy za pomocą jednego palca/całej dłoni/zaciśniętej pięści itp.

– ugniatanie, zgniatanie masy w dłoniach

– „wałkowanie” masy dłońmi

– zrobienie na kartce małych „kropek” z plasteliny, a następnie rozcieranie ich jednym palcem.


Domowe gniotki – praca nad napięciem mięśniowym w dłoniach.

Tanie i proste. Wystarczy nasypać do balona (nienadmuchanego) piasek, ryż, kaszę, groch. Zawiązujemy końcówkę balona i gniotki gotowe. Można stosować je jako zabawkę, która ma być zgniatana przez dłoń dziecka lub użyć jako rekwizyty do masażu brzuszka, pleców, policzków.


Wyciskanie wody z nasączonej gąbki/chustki – praca nad napięciem mięśniowym w dłoniach

Napełniamy gąbkę/chustę wodą. Zadaniem dziecka jest wyciśnięcie wody. Pokazujemy dziecku, w jaki sposób należy to zrobić, a następnie mówimy „Spróbuj sam”. Żeby ćwiczenie było ciekawe warto użyć gąbki do podlewania kwiatków w domu lub ogródku. Wtedy dziecko z większą chęcią będzie chciało wykonać to ćwiczenie.


Targanie kartki papieru na kawałki i zgniatanie kawałków w dłoni – praca nad napięciem mięśniowym w dłoniach

Zwykła kartka papieru również doskonale sprawdza się w ćwiczeniach sprawności i napięcia dłoni. Kiedy uda się już stworzyć kilka zgniecionych kuleczek, można je wykorzystać do dalszej zabawy (np. pomalować czerwoną farbą i przykleić na kolorowankę z drzewem jako jabłuszka).


Przybijanie „piątki” jednym palcem

Dzieci zazwyczaj dosyć szybko uczą przybijać się klasyczną „piątkę” całą dłonią. Warto wprowadzić im również „piątkę” przybijaną tylko jednym palcem (np. wskazującym). Dzięki temu dziecko uczy się bardzo dokładnej precyzji wykonania tego ruchu.


Tworzenie cieni na ścianie

Kiedy słońce zachodzi, wykorzystajmy światło domowej lampy do zabawy cieniem. Pokażmy dziecku, że jego palce i dłonie mogą tworzyć bardzo ciekawe wzory na ścianie. Starsze dzieci możemy prosić o odwzorowanie stworzonego przez nas układu rąk.


Segregowanie drobnych przedmiotów w miseczkach (np. orzechy, rodzynki, małe klocki, korale)

Wykorzystując rzeczy, które mamy w domu, możemy użyć ich, aby dziecko ćwiczyło segregowanie przedmiotów posługując się chwytem pęsetowym (kciuk-palec wskazujący). Dzięki temu ćwiczy ono precyzję ruchu oraz chwyt. TO ĆWICZENIE WYMAGA DUŻEJ OSTROŻNOŚCI I NIEUSTANNEGO NADZORU RODZICÓW Z UWAGI NA WYSTĘPOWANIE DROBNYCH ELEMENTÓW, KTÓRE DZIECKO MOŻE POŁKNĄĆ.

 


Autor: mgr Szczepan Cieślak

pedagog specjalny, zawodowy muzyk, muzykoterapeuta, trener EEG-Biofeedback, terapeuta Poradni Alter, obecnie w trakcie całościowego 4-letniego kursu psychoterapii atestowanego przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne.

Skontaktuj się z nami!