Zabawy w domu#1 – SI

Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci,

Niestety sytuacja związana z pandemią koronawirusa zmusiła nas do zawieszenia wszystkich zajęć i terapii. Na szczęście nasi terapeuci wychodzą naprzeciw tym niedogodnościom i dzielą się z Wami pomysłami na kreatywne spędzenie czasu w domu.

Poniżej zestaw zabaw z zakresu Integracji Sensorycznej


WORECZKI SENSORYCZNE

Potrzebne przedmioty:

  • woreczki strunowe
  • żel do włosów lub mąka ziemniaczana
  • drobne, kolorowe przedmioty, małe pompony
  • srebrna taśma klejąca
  • marker permanentny

Wykonanie:

Na woreczku rysujemy kilka kółek. Do strunowego woreczka wlewamy żel do włosów lub wsypujemy mąkę ziemniaczaną. Dodajemy małe przedmioty. Zamykamy woreczek. Dla bezpieczeństwa zaklejamy woreczek srebrną taśmą klejącą. Dziecko przykładowo może dzielić ukryte przedmioty na kolory.


RYSOWANIE W KASZY MANNIE

Na tacę wysypujemy cienką warstwę kaszy manny (można zastąpić zwykłą kaszą, ryżem lub suchym piaskiem). Dziecko może dowolnie rysować na powstałej tablicy obrazki, może pisać litery lub cyfry lub na przykład leżącą ósemkę.


ĆWICZYMY RÓWNOWAGĘ

Rodzic siedzi na podłodze, dziecko stoi na jego kolanach i trzyma go za ręce. Rodzic delikatnie rusza nogami, a dziecko próbuje utrzymać się, żeby nie spaść z kolan. Pozytywnym akcentem będzie śpiewanie z dzieckiem piosenki, mówienie wierszyka. Przykładowy wierszyk:

„Nasz samochód terenowy

Już do drogi jest gotowy.

A na drodze są wertepy!

Są wertepy i korzenie!

Są korzenie i zakręty!

Są zakręty i kamienie!

Oprócz tego straszny kurz,

Więc się zatrzymajmy już…”

(źródło wierszyka: M. Barańska „ Sensoryczny, piękny świat zabawy z wierszykami rozwijające integrację sensoryczną”)


ŁAPANIE MASKOTEK

Dziecko dostaje do rąk karton. Szykujemy małe miękkie maskotki (wielkości dłoni). Rodzic rzuca zabawkę, a zadaniem  dziecka jest złapanie jej do kartonu.


PRZEPYCHAMY ŚCIANĘ

Dziecko pcha na ścianę jakby chciało ją przesunąć. Może to robić rękami, plecami, czy  kładąc się na ziemi pcha mocno nogami.


WYCISZENIE

Potrzebne przedmioty:

  • Poduszka
  • dwa szaliki

Wykonanie:

Dziecko i rodzic siedzą obok siebie na łóżku. Obok leżą poduszka, szaliki. Dorosły mówi wierszyk i wykonuje instrukcje, która jest opisana pod wierszykiem (cyfry oznaczają kolejne linijki)

  1. Nóżki na spacerku były,
  2. nóżki bardzo się zmęczyły.
  3. Nóżki pójdą spać.
  4. Tu dla nóżek jest poduszka,
  5. Zaśnie na niej lewa nóżka,
  6. Zaśnie na niej prawa nóżka.
  7. Lewą nóżkę owiniemy,
  8. Prawą nóżkę owiniemy,
  9. Ciepło nóżki przykryjemy.
  10. Nóżki poszły spać.
  11. Nóżki się budzą!”

INSTRUKCJA DO WIERSZA

1-3. Dorosły zdejmuje skarpetki z nóżek dziecka;

4. pokazuje dziecku poduszkę

5 i 6. Kładzie na nią lewą, później prawą nogę

7 i 8. Owija stopy dziecka szalikami;

9. okrywa nogi kołderką;

10. lekko uściska lub masuje nóżki obiema dłońmi

11. po chwili „budzi nóżki”, odkrywa je i odwija. Dziecko może w tym pomagać.

Jeśli chcemy wykorzystać ćwiczenie jako przygotowanie przed snem można 11 punkt zmodyfikować. Odwijamy nóżki dziecka mówiąc „nóżki smacznie śpią”

(źródło: M. Barańska „ Sensoryczny, piękny świat zabawy z wierszykami rozwijające integrację sensoryczną”)

Opracowanie: mgr Dorota Klama, terapeuta SI